Zit al 8 mnd. thuis, ik heb het gevoel dat mijn werkgever mij kwijt wil wat nu?

Ben ziek gemeld met een burnout, ik zelf heb aangegeven dat ik over 2mnd met reiintegratie wil beginnen maar ik krijg taal nog teken van mijn werkgever wat nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wettelijk zou je werkgever regelmatig contact met je moeten hebben en minimaal 1 keer per 6 weken zou je naar de bedrijfsarts toe moeten gaan. De bedrijfsarts kan samen met jou en werkgever bepalen hoe je kan reïntegreren.

De werkgever moet jou 2 jaar loon doorbetalen (2e jaar minimaal 70%), dus ontslaan kan hij je niet. Als hij verder geen actie onderneemt is de maximale boete die hij hiervoor kan krijgen nogmaals 1 jaar doorbetalen aan jou. Lijkt me reden genoeg voor hem om toch aan het werk te gaan met jou. Wellicht weet hij niet wat van hem verwacht wordt?

Maak een afspraak met je werkgever en doe dit schriftelijk. Geef daarin aan dat je samen met hem en de bedrijfsarts wil praten over reïntegratie.
Krijg je dan nog steeds geen reactie, dan kun je in principe gerechtelijke stappen nemen, of het UWV inschakelen. Zij sturen je binnenkort een folder over wat van je verwacht wordt als je ziek bent. Probeer in ieder geval te documenteren wat je doet, zodat jij straks niet verantwoordelijk gehouden kunt worden voor een mislukte reïntegratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik mis in je verhaal dat je kontact hebt met de bedrijfsarts.
Een gesprek met je werkgever zou verhelderend zijn. Sterkte en beterschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Contact opnemen met je contactpersoon van het UWV. Je verhaal zwart-op-wit zetten en ook schriftelijke bevestigingen vragen van gesprekken met doktoren, UWV enz. enz. Eventueel aangetekend een brief sturen naar je werkgever (in samenspraak met UWV).

Toegevoegd na 48 seconden:
Neem aan dat je werkgever je bij het UWV heeft ziekgemeld?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Eigenwijs. UWV komt wel degelijk in beeld, want als de werkgever niet meewerkt dan zullen ze je nooit binnen die 2 jaar kunnen ontslaan. Het bedrijf kan zelfs een boete krijgen voor het niet mee willen werken van de reintegratie van de zieke werknemer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dus zelf dat het UWV maandag in beeld komt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh... Er zijn JUIST problemen, de werkgever reageert niet, en ze denkt dat het bedrijf van dr af wil.... Dat staat in ieder geval in de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet persé, want de Arbo is een adviesorgaan. De werkgever hoeft zich daar niet aan te houden. Het UWV is de eindbeslisser in probleemgevallen en kijkt of het bedrijf en de Arbo juist hebben gehandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit zelf ook in de ontslag molen, ben reeds 7 maanden thuis en ze willen me niet terug. Dus tja... Blijkbaar werkt het hier en daar toch anders. Mijn werkgever heeft mij al proberen af te kopen, maar zolang ik ziek ben kan ik niks tekenen. Verder werken ze nu nog redelijk mee. Als dit verandert moet ik naar het UWV, dat was het advies van de Arbodienst en van het Juridisch Loket. Welles nietes of niet, het UWV kan altijd tot hulp zijn. Ze kunnen je ook vertellen wat je moet doen, ze hoeven er niet gelijk tussen te springen ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met Meesleepbees. Voor advies naar het UWV, zij hebben de eindbeslissing in handen. Sterkte José!
Je dient dit door te geven aan de Arbo arts.

Een werkgever dient sinds de wet Poortwachter een reintegratie traject voor je uit te stippelen. Desnoods samen met jou bekijken hoe je het beste weer je werk kunt hervatten. Doet hij dit niet is hij in gebreke. Dus doorspreken met de Arbo lijkt me het beste, die zullen dan contact met je baas opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij ziek gemeld bent zal het voor hem moeilijk worden om je kwijt te willen. Hij moet dan namelijk aan gaan tonen dat hij op alle kanten heeft meegewerkt aan jou reiintergratie. Maar over 2 maanden is in mijn ogen ook nog heel erg ver vooruit. Als het goed is heb je of een bedrijfsarts of een reintergratie iemand. Bespreek het daar eens mee en stel concrete plannen op. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je verder met deze werkgever? Zo ja, bel en vraag wat er aan de hand is dat je niets hoort, zo niet, wacht rustig af, werk hard aan je herstel en zoek een andere werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel: bel je wergever op, en vraag of ze je brief hebben ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag niet worden ontslagen als je in je ziektebed zit.
dit zijn de regels hoe en waarom kun je het beste vorleggen aan een maatschappelijk werkster deze kunnen je wellicht verder helpen.
wel moet je je afvragen of je het prettig vindt om in deze situatie te blijven werken met deze gedachte in je hoofd.
ook zou ik een gesprek aangaan met je baas wellicht zijn je gedachte ongegrond?